K08-hoogersmildeU gaat wandelen ‘op de Smilde’. Zeg namelijk nooit ‘in Smilde’. In een veenkolonie werden de eerste huizen destijds op het veen gebouwd, vandaar dat ‘op de Smilde’. Bovendien zegt een geboren en getogen Smildeger bij voorkeur geen Hoogersmilde maar ‘Olde Smilde’. Hier begon namelijk de ontwikkeling van de veenkolonie in de eerste helft van de zeventiende eeuw. Vanuit de Olde Smilde maakt u een tocht langs het Blauwe Meer met zijn helder water en witte stranden en over de heide van het Leggelderveld. Het tweede deel van de wandeling brengt u via de Geeuwenbrug over de Drentsche Hoofdvaart door de uitgestrekte bossen en langs de vennen van de Boswachterij Smilde, een van de onbekendste stukken van het Nationaal Park Drents-Friese Wold.

Routegegevens

• Lengte route: 15 km; splitsbaar in twee delen van elk ongeveer 7,5 kilometer: - van 1-9 wandelen van Hoogersmilde naar Geeuwenbrug, terug met de bus - of de bus van Hoogersmilde naar Geeuwenbrug nemen en dan 10-25 lopen.
  • Startpunt: Drostentraat Hoogersmilde bij de Pieter Hummelenbrug.
  • Honden: Toegestaan mits aangelijnd.
  • Openbaar vervoer: Buslijn Assen-Dieverbrug, uitstappen halte Televisietoren in Hoogersmilde

Routenieuws

1610 bij nr. 15 Hoogersmilde
(foto: Roelof Huisman)

Routewijzigingen door ontoegankelijkheid deel bos
Doordat de Staatsbossen anders onderhouden worden dan een paar jaar geleden, zijn enkele paden in de route dichtgegroeid of versperd door omgewaaide bomen. De foto is gemaakt bij punt 15.
We hebben de punten 15 tot en met 18 opnieuw moeten beschrijven (Zie ook het kaartje).

14   De laatste aanwijzing vervalt. Nieuwe tekst:
Verderop splitst het fietspad zich van het bospad af. Blijf hier rechtdoor lopen.

15   Waar het fietspaadje het bospad kruist, gaat u met het fietspad mee linksaf. U passeert even later het Olde Veen.

16   Op kruispunt met betonnen fietspad rechtsaf. Bij paddenstoel rechtdoor richting Hoogersmilde.

17   Na twee bochten in het fietspad gaat u bij het eerste pad linksaf (bij paaltje met nr. 74).

18   Op kruispunt van bospaden rechtsaf.

19   Op volgende kruising rechtdoor en ga verder met de tweede aanwijzing.

1610 Omleiding 15 tm 18 Hoogersmilde

Verduidelijking in de routebeschrijving bij 21
   De tweede aanwijzing blijkt een moeilijk punt te zijn. We hebben een nieuwe tekst om dit punt te verduidelijken:
Volg dit pad tot de bocht waar het tweede paaltje met rode kop staat, vóór een ‘heuvelrug’. Neem daar het smalle paadje linksaf. Steek even later een mountainbike-pad recht over.

Verduidelijking in de routebeschrijving bij 23
  De aanwijzing vervalt en wordt vervangen door:
Vlak vóór het weiland aangekomen neemt u het smalle paadje rechtsaf. Let op: Dit paadje groeit een beetje dicht.